Mentőgépkocsi /MGK/
Betegszállításra, szükség szerint a beteg ellátásának a megkezdésére alkalmas mentőegység.
Személyzet:
-mentőápoló vagy mentőszakápoló
-gépkocsivezető
Állomásunkon alapfelszereltséggel,plussz félautomata Lifepak-500-as defibrillátorral, gerinchordággyal,vércukormérővel,pulsoximéterrel és gyermekhordággyal rendelkezik.
Kiemelt mentőegység/KIM/
Olyan feladatokhoz riasztják amikor esetkocsi nem érhető el, vagy előreláthatólag szakápolói szintű beavatkozásra lessz szükség.
Személyzet:
-mentőszakápoló
-gépkocsivezető
Az alapfelszereltségen túl kiegészített felszereléssel rendelkezik:
Lifepak 1000-es defibrillátor, Nitralgin ,Gyermekreanimációs táska, Égési kötszerek ,Gerinchordágy, Gyermekhordágy,különböző méretű Ferno rögzítőkészlet,vércukormérő, automata vérnyomásmérő,speciális olló,pulsoximeter,stb
Esetkocsi
Vezetője mentőtiszt; riasztják mentéshez, valamint sürgős, illetve őrzőszállításhoz, ha a baleseti mechanizmus vagy a bejelentés egyéb adatai alapján feltételezhető, hogy a beteg mentőtiszti szintű ellátásra szorul.
Személyzet:
-mentőtiszt
-mentőápoló
-mentőgépkocsi-vezető
Felszerelése:
-Lifepak12-es defibrillátor/benne:Ekg,defibrillátor,pulsoxy,automata vérnyomásmérő,pacemaker/
-Oxilog 2000-es respirátor
-Reanimációs táska
-Motoros szívó
-Gyermeksürgősségi táska
-Orvosi táska
-Ked mellény
-Gyógyszerek
-stb
Rohamkocsi/ROKO/
Vezetője oxyologus, esetleg egyéb képesítésű (aneszteziológus, traumatológus, belgyógyász) szakorvos, főfoglalkozású vagy a feladatra kiválasztott részfoglalkozású mentőorvos. A beépített szekrénysorban elhelyezett gyógyszerek és mentéstechnikai eszközök egy részének másodpéldányai a kocsiból kivehető hordtáskában kerülnek elhelyezésre. A gyógyszer- és kötszerkészlet tömeges kárhely sok betegének ellátására elegendő.
Riasztják a ROKO-t, ha a bejelentés adatai szerint:
- Az alapvető életműködések pótlása, illetve helyreállítsa (újraélesztés) szükséges;
- A beteg élete közvetlen veszélyben van;
- Tömeges baleset történt
Gyermekrohamkocsi
Egységvezetője egy legalább fél éves tapasztalattal rendelkező intenzíve vagy gyermekgyógyász szakorvos.
Kiemelt speciális, a gyermekek mentéséhez nélkülözhetetlen eszközökkel rendelkezik.
Az ország három nagyvárosában:Budapesten,Miskolcon és Debrecenben teljesítenek szolgálatot.
Gyermek mentőorvosi kocsi
Kizárólag gyermekek helyszíni ellátásában vesz részt, speciális gyermekmentő berendezésekkel rendelkezik. Párhuzamosan kerül riasztásra más mentőegységekkel.
Mentőorvosi kocsi /MOK/
Legalább esetkocsi szintű egészségügyi felszereléssel,megkülönböztető jelzéssel rendelkező személygépkocsi. Kizárólag a helyszini ellátásban vesz részt ,beteget nem szállít.
Mentőhelikopter
Sürgőségi betegellátásra alkalmas, rohamkocsi szinten felszerelt. Munkájukat szakorvos irányítja.
M.I.C.U.
Országos Mentőszolgálat 2005. július 1-jén új mentési egységet állított szolgálatba, az elsősorban tervezett betegszállításokat végző Mobile Intensive Care Unit (MICU), azaz mozgó intenzív ellátó egységet. A mentőjármű mozgó intenzív osztályként funkcionál, amelyen aneszteziológus-, intenzív terápiás szakorvosok teljesítenek szolgálatot, munkájukat pedig tapasztalt mentőápolók, mentőtisztek segítik.
Tömeges Baleseti Egység
TBE rendszerbe állításának célja az OMSZ katasztrófa reagáló képességének javítása, a kiemelt tömeges balesetek hatékonyabb felszámolása, a tömeges baleseti helyszíneken a betegellátás feltételeinek javítása, a tömeges baleseti helyszínekre a megfelelő mennyiségű egészségügyi anyag gyors kijuttatása.
A TBE egy db. átalakított Mitsubishi L-300-as gépjárműből, és a hozzákapcsolt, megfelelő felépítménnyel rendelkező utánfutóból áll. A gépjárműben az egészségügyi felszerelések mellett, a kárhelyparancsnoki munkahely kerül kialakításra, informatikai és kommunikációs háttérrel (hordozható számítógép és nyomtató, telepített és kézirádiók). A számítógépre a kárhely felszámolását segítő softwareket ( betegnyilvántartás, kórházi kapacitások, elérhetőségek, veszélyes anyagok katalógusa, antidotumok stb.) telepítünk.
Budapesten és Debrecenben állnak készenlétben.
Mentéstechnikai eszközök mentőautóinkon
Gerinchordágy
Alapítványi pályázat útján minden mentőautónkban megtalálható.
A gerinchordágy a súlyos baleseti gerincsérültek gyors kimentését, immobilizálását szolgálja. Könnyű súlya ellenére nagy teherbírású, nem kell róla levenni a sérültet, fölösleges mozgatás nélkül egyből átemelhető a beteg.
EKG Lifepak 12
A Lifepak 12 egy több funkciós defibrillátor-monitor egység. A vonulások során ez az egyik
leggyakrabban használt eszköz az esetkocsis ellátásban!
Ambu Twin pumpa
Részben pályázati,részben OMSZ-os forrásból az ESET és az ONE kocsin is megtalálható.
Az Ambu Twin pumpa hordozható, manuális sürgősségi leszívó pumpa. Folyamatos és gyors leszívást biztosít. 2 perc alatt kb. 205-300ml váladékot lehet segítségével leszívni. A kisebbik szívócsúcs könnyedén levehető, lehetővé téve a nagyobb, 10 mm átmérőjű szívócsúcs alkalmazását, ha nagyobb szívósebességre vagy nagyobb szemcsék felszívására van szükség.
A tartály kb. 600 ml-es, de sürgősségi helyzetben a kapacitás korlátlan lehet: a pumpálás még akkor is folytatható, ha a tartályból a folyadék már túlcsordult.
Félautomata defibrillátor
Mind az ONE, mind a nappalos mentőkocsinkon a felszereltséghez tartozik.
Félautomata defibrillátor használata: Az újraélesztés sikerét a gyors felismerés, hamar megkezdett újraélesztés, illetve a haladéktalanul rendelkezésre álló defibrillátor készülék jelenti. Ugyanis a leggyakoribb keringés-megállási forma, az ún. kamrafibrilláció. Kamrafibrilláció során a szívkamrák falában lévő izmok működése zavart szenved, így kamrai ritmuszavar alakul ki.
Az Országos Mentőszolgálat orvos nélküli mentőautói közül jelenleg 140 mentőkocsi van felszerelve félautomata defibrillátorral, de a fővárosi tűzoltóság egyes gépkocsijain is megtalálhatók. Társadalmi kezdeményezés született, hogy félautomata defibrillátorral szereljék fel a tömegközlekedési eszközöket, önkormányzati hivatalokat, bevásárlóközpontokat stb.. Természetesen a defibrillátor használatához nélkülözhetetlen bizonyos szintű elsősegélynyújtói és újraélesztési ismeret. Elképzelések szerint a gépjárművezetői egészségügyi vizsga tananyagába illeszkedne a félautomata defibrillátor használatának elmélete és gyakorlata.
Hogyan működik a félautomata defibrillátor?
A kamrai ritmuszavar néhány percen belül leadott elektromos ütéssel megszüntethető. A félautomata defibrillátor meghatározott erejű (200-360 J) és lefutású elektromos ütést ad, amely egy külső egyidejű repolarizációnak felel meg. Célja, hogy az ütést követő ún. elektromos csendben a szív saját ingerületvezető rendszere aktiválódjon, és beinduljon a normál ingerképzés. Ennek sikeréhez nagy mennyiségű foszfát szükséges, melynek mennyisége a kamrafibrilláció alatt igen gyorsan fogy, tehát az idő múlásával gyorsan csökken a defibrillálhatóság esélye is.
Hogyan használjuk a félautomata defibrillátort?
A készülék bekapcsolását követően a műszer hangutasításokban ismerteti a szükséges teendőket. Először az elektródák felhelyezésére szólít fel, a megfelelő hely az elektródákon lévő rajzon látható, a felhelyezést az öntapadó felület biztosítja. Ezt követően az elektródák csatlakoztatására szólít fel, majd ún. analízist végez, amely során a beteg ritmuszavarát vizsgálja. Az analízis során nagyon fontos, hogy senki ne érjen a beteghez, mert ez zavarja az értékelést!
Az analízis függvényében a készülék javasolja vagy nem javasolja a sokk, azaz a defibrilláció leadását. Amennyiben javasolt a sokk, az utasításnak megfelelően nyomjuk meg "sokk" gombot (piros). Ha sokkot nem javasol, keressük a keringés jeleit, ha nem találjuk, kezdjünk 1 perces újraélesztést, majd végeztessünk újabb analízist (analízis gomb - sárga).
A készülék az elektromos ütés (sokk) leadása után újabb analízist vagy sokkot javasol. Alapbeállításként kamrafibrilláció esetén a készülék három sokk leadását javasolja, egymást követően. Három sokk leadása után, illetve, ha a készülék nem javasol sokkot, keressük a keringés jeleit, hiányukban végezzünk 1 percig újraélesztést, majd (a készülék utasításának megfelelően) nyomjuk meg az analízis gombot!
Oxylog 2000 típusú respirátor
Beépített PEEP szelep és CPR funkcióval.Alkalmas nem légző beteg ellátására illetve asszisztált lélegeztetésre.A gép felismeri ha a páciensnek van saját légzése és ahhoz igazítja az optimális légzés számot. Az Esetkocsi felszereltségéhez